Minggu, 24 Oktober 2010

Tahap kedua di alam Ar’haam

Yang dimaksud dengan Arhaam ialah alam kandungan dalam rahin ibu. Allah berfirman yang artinya:
“Dia yang membentuk kamu dalam rahim sebagaimana dikehendakiNya. Tak ada Tuhan melainkan Dia Yang Maha Kuasa Lagi Maha Bijaksana” (Ali Imran : 6).
“Allah mengetahui apa yang dikandung oleh setiap perempuan dan kandungan rahim yang kurang sempurna dan yang bertambah dan segala sesuatu pada sisiNya ada kurangnya” (Ar Ra’du ayat 8).
“Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka ketahuilah bahwasanya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari segunpal daging yang sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu, dan Kami tetapkan (sesudah itu) dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan.Kemudian kami keluarkan kamusebagai bayi, kemudian (dengan berangsur-angsur) kamu sampailah kepada kedewasaan dan diantara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) diantara kamu ada yang dipanjangkan umurnya sampai pikun, hingga dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah diketahuinya.
Dan kamu lihat bumi ini kering kemudian apabila telah Kami turunkan air atasnya hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah.” (Al Haji ayat :5)
“Sesungguhnya Allah, hanya pada sisiNya sajalah pengetahuan tentang Hario Kiamat; Dialah yang menurunkan hujan dan mengetahui apa ada dalam rahim dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha dalam pengetahuanNya.” (Luqman ayat : 34)
Keadaan dalam Alam Arhaam, dilukiskan oleh Allah sbb :
“Dia menciptakan kamu dari seorang diri kemudian Dia jadikan dari pada isterinya dan Dia menurunkan untuk kamu delapan ekor yang berpasangan dari binatang ternak. Dia menjadikan kamu dalam tiga kegelapan yang (berbuat) demikian itu adalah Allah, Pencipta kamu, Pencipta yang mempunyai kerajaan, tidak ada Tuhan selain Dia; maka bagaimana kamu dapat dipalingkan.”( Az Z umar ayat : 6).
Tiga kegelapan itu ialah kegelapan dalam perut, dalam rahim dan kegelapan dalam selaput yang menutup dalam rahim.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar